– Heldigvis er jeg så barnslig at jeg fortsatt syns det er ordentlig stas med ny maskin, gliser Gullbekk.
57-åringen står på gårdsplassen i Asker, rett foran den trofaste hjullasteren Ljungby L13.
– Denne kjøpte jeg for seks år siden, og den har rett og slett vært veldig god. Derfor har jeg bestilt en identisk nå. Da blir det heller ingen krangling om hvem som skal kjøre hvilken hjullaster, humrer den daglige lederen.
Rask og sterk
Med hovedbase i Asker, driver firmaet Geir Gullbekk AS hovedsakelig med snøbrøyting om vinteren og graving på sommeren. Maskinparken teller blant annet seks hjullastere, hvorav to Ljungby-er. Den eldste, en L11, blir straks byttet ut til fordel for en splitter ny L13.
– Ljungby har alltid vært interessant. Hovedgrunnen til det er motoren – den gir både hurtighet og styrke. Hjullasterne brukes først og fremst til brøyting, og da er vi avhengige av å være effektive, begynner Gullbekk.
– Jeg er meget fornøyd med krafta på L13, den er utrolig sprek. Når vi for eksempel kjører med seks meter klappvinge foran, smekk full av kram snø, er vi nødt til å ha mye krefter for å holde siget. Det klarer vi med Ljungby og dens 300 hester. Jeg vil faktisk dra det så langt at der hvor mange andre girer ned, så girer Ljungby-en opp, fortsetter han.
Høy komfort
Gullbekk har imidlertid notert flere styrker ved den allsidige hjullasteren. Han trekker blant annet frem god svingradius og maskinens stabilitet.
– Løftehøyden er også et kjempepluss. Denne løfter i hvert fall en halvmeter høyere enn andre hjullastere jeg har vært borti. Noe som har stor betydning for oss ettersom vi da får kjørt med høyere tilleggslemmer – og får kjørt bort mer snø på hvert lass, påpeker Gullbekk.
Den daglige lederen anslår at firmaets foreløpig eneste L13 har lastet rundt 10.000 kubikkmeter med snø denne vinteren.
– Når den først er ute etter snøfall, blir det gjerne lange arbeidsdager. Da setter man pris på høy kjørekomfort. Småting som gulvvarme og muligheten til å justere stillingen på pedalene teller inn, i tillegg er jeg godt fornøyd med hyttefjæringa, sier Gullbekk, før han legger til:
– En siste ting jeg verdsetter, er at det er lettvint å bytte olje på maskinen. Det er bare å trykke på en bryter så pumper den ut olja selv. Du får det ikke enklere enn det.
Bunnsolide
Med en ny hjullaster på vei, betyr det oppgradering for firmaets «kronprins» – Mats Engen Carho (30).
– Sjefen selv skal kjøre den nye, mens jeg tar over den L13 vi allerede har. Da har vi så å si like maskiner og maktforholdet jevnes litt ut, smiler maskinføreren.
– Vi kan prates om 35 år når han har kjørt snø like lenge som meg. Da har Mats førsterett på det nyeste i maskinparken, kontrer Gullbekk tilbake.
Uansett er Engen Carho klokkeklar på at Ljungby er en god investering.
– Etter min mening er det bunnsolide maskiner. Selv om du står og strør med tre tonn foran deg opp en lang bakke, så bare peiser Ljungby-en på. Det er heller ikke den humpinga opp og ned når du kjører den, mener Engen Carho.
Høyaktuelt i fremtiden
Hva så med utfordringer – har Gullbekk og co. opplevd noe trøbbel knyttet til Ljungby tidligere?
– Noen småting dukker opp med alle maskiner, men det har ikke vært store greier. Det har aldri vært driftsstans på dem, sier den daglige lederen.
Han har for øvrig gjort den nyeste hjullasterinvesteringen via Entrack.
– Vi har handlet slitestål og deler fra dem tidligere, men dette er første gang vi kjøper maskin fra Entrack. Inntrykket har absolutt vært godt, forteller Gullbekk, før han avslutter:
– Det er høyaktuelt å handle inn Ljungby også på et senere tidspunkt. For de hjullasterne er egentlig perfekt til vårt bruk!
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Av og til har vi noen skikkelige gode tilbud, og spennende produktnyheter. Vil du høre om de først? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de rett i postkassa!