Brøytestål og driftsøkonomi
Den vanligste feilen mange gjør er å velge feil produkt. Når det gjelder brøyting er det som følger, på svart veg så er det hardmetall og slapseskjær som gir den beste økonomien, mens når det gjelder hvitveg-strategi kan du ofte bruke ett stål universalt, i stedet for å sjonglere mellom to-tre
Hardmetall
Når det gjelder våre hardmetallskjær er det veldig viktig å få sagt at alle har nyutvunnet wolframkarbid. Siden wolframkarbidens bindemiddel er kobolt, vil wolframkarbid-bitene som er nyutvunnet sitte veldig hardt mot kobolten, og dermed være veldig slitesterkt. Har du gjenvunnet wolframkarbid, så er alle krystallarmene slipt av i gjenvinningen og de har dårligere binding med kobolten, som igjen gjør at slitestyrken blir dårligere. Det er derfor vi tør å påstå at vi har markedets høyeste kvalitet.
Tannet Hardmetall for hvit veg
Tannet hardmetall med innloddet Wolframkarbid i hver tann. Lang levetid og etterlater seg en ru overflate. Et godt valg på plog og fres.
Vector hardmetall-skjær for hvit veG
En unik innovasjon for hvite usaltede veger. Det har en skarphet som et tynt skjær, river is som et perfo-skjær, holder tett som et slett skjær og varer veldig lenge. Totaltykkelsen er 16 mm, men med den unike formen er angrepsflaten mot vegen betydelig mindre. Brukes helst for hvite usaltede veger.
Black Cat hardmetall-skjær for svart veG
For brøyting på svart veg brukes enten standard profil eller et høyt stål. Hardmetallskjær er mange ganger hardere og mer varmebestandig enn herdet slitestål, og holder derfor mye lengere uten at det er behov for å flytte det ned, vendes eller byttes. Ved brøyting av jevne svarte veger gir harmetallskjær bedre totaløkonomi enn herdet slitestål. Alle våre stål leveres med ny-utvunnet Wolframkarbid for den beste økonomien.
Nordviq Carbide høye hardmetall
- Høymetallskjær med 2 hull rader
- Designet for sidevinger og høye kasteploger
Nordviq
Vegstål Nordviq
Nordviq er stålet vi mener gir flest timer pr krone i sin klasse. Nordviq plogskjær er vendbare med dobbelt rad med null på CC305mm for KH16M skruer. Dette er Nordisk standard. Stålene er i kvalitet HBW500+. Dette er universalt plogskjær for snørydding, de tynnere er for is-riving, de grovere er for snø/slaps. Disse kan også brukes på veghøvel om sommeren. Desto grovere stål, jo mer stille går plogen, mens desto tynnere stålet blir jo bedre av-jevner/skjærer det. Glatte stål finnes i 12 og 20mm. Vi har også endebøyde i 20mm
Vegstål Perforert NORDVIQ
Perfo-skjær med integrert Nordisk hulldeling på CC305 for KH16M bolter. Stålene kan vendes og flyttes fleksibelt for maksimal utnyttelse. Stålet har en hardhet på HBW500+. Disse stålene brukes først og fremst for avretting av komprimert snø og is-riving. Fungerer også utmerket for grusveg underlag. Leveres i 9, 11 og 16mm tykkelse. 180 (9mm) og 240mm (11 og 16mm) høyde.
Slitesko NORDVIQ
NORDVIQ leverer både herdede og hardmetall belagte slitesko. Med slitesko fra Nordviq for man den beste verdien for pengene. Snakk med våre dyktige selgere vedørende hva som er rett for deg.
Annet
System 2000 pigger
System 2000 pigg er utviklet av Kennametall og er kjent for sin holdbarhet og ytelse. Med 8 stifter pr fot gir det et godt grep for tøffe vinterforhold. Kan brukes på blant annet snøploger eller annet veivedlikeholdsutstyr. Systemet er leveres med stifteplante og med løse stifter etter ønske. Ta kontakt med oss for mer informasjon om produktet.
Monteringsdetaljer til vegstål
Som totalleverandør av slitestål har vi selvfølgelig alt av festemateriell også. Ta kontakt med oss for å få riktig deler til ditt utstyr.
Med Nordviq 500 pluss, en serie av skjærende vegstål, mener vi å ha funnet en optimal legering som gir de beste egenskapene når det gjelder slitestyrke. Den har en suveren miks mellom hardhet, seighet og friksjonsvarmeresistans.
De strategiene som virker på hvit veg, er ikke riktig for svart veg, for det er store forskjeller i varmeutvikling. Klassiske feil som gjøres er feil produkt på plogen og for høy hastighet. På svart veg har du har et skjæringspunkt på pluss/minus 34 til 37 kilometer der slitasjekurven går omtrent rett opp. Så har du aspektet med hvor mye vann det er i snøen.
Hvis det snør på 12-15 kalde og du kjører i 40 kilometer, er det så lite vann i snøen at du nesten ikke har noe kjøling. Det er tross alt friksjonen som lager varmen. 40 kilometer med lett snø gir en mye høyere slitasje enn 40 kilometer i timen med 12 centimeter slaps, for vannet kjøler hele veien. Er det 12 til 15 centimeter slaps kan du kanskje kjøre 42 kilometer i timen og ha samme slitasjebilde som du har på 32 kilometer i timen med tørrsnø.
Slitestål til snøskjær
Slitestål til snøskjær er en essensiell komponent for effektiv og langvarig snørydding. Disse ståldelene, som er festet til bunnen av snøskjæret, sørger for at skjæret glir jevnt over overflaten, samtidig som det beskytter selve skjæret mot slitasje. Med riktig slitestål kan man forlenge levetiden på snøskjæret betydelig, samtidig som man sikrer en jevn og effektiv snørydding. Kvaliteten på slitestålet er avgjørende. Det må være robust nok til å tåle harde vinterforhold, isete veier og grove overflater. Derfor er det viktig å velge slitestål som er laget av høykvalitets materialer, designet spesielt for tøffe nordiske forhold. I tillegg til å beskytte snøskjæret, bidrar slitestålet også til å redusere friksjonen mellom skjæret og underlaget. Dette gjør at skjæret kan gli lettere over snøen, noe som resulterer i renere og mer effektive snøryddingsresultater.
Perforert slitestål
Perforert slitestål representerer en innovativ løsning innenfor slitestål-teknologien. Med sin unike design, hvor stålet er perforert med jevne mellomrom, tilbyr det flere fordeler sammenlignet med tradisjonelt slitestål. Den perforerte strukturen gir en bedre vektfordeling, noe som kan redusere belastningen på utstyret og forlenge dets levetid. En av de mest bemerkelsesverdige fordelene med perforert slitestål er dens evne til å redusere friksjonen. De små åpningene i stålet tillater snø, is eller andre materialer å passere gjennom, noe som minimerer motstanden og gjør det enklere for utstyret å gli over overflaten. Dette kan resultere i en mer effektiv og jevn ytelse, spesielt under utfordrende forhold. I tillegg til å forbedre ytelsen, bidrar den perforerte designen også til å redusere stålets vekt. Dette kan være spesielt gunstig for større maskiner eller kjøretøy, hvor vektbesparelser kan bidra til bedre drivstoffeffektivitet og reduserte driftskostnader. Perforert slitestål er også kjent for sin holdbarhet. Selv om det har åpninger, er det designet for å tåle tøffe forhold og gir en langvarig løsning for de som søker et slitesterkt og effektivt alternativ til tradisjonelt slitestål.